USTAWIENIA

Jesteś na: Aktualności INFORMACJA

Aktualności

INFORMACJA
01.10
2025

INFORMACJA

Na podstawie art. 6m ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2025 r. poz. 733) Rada Gminy Głusk podjęła Uchwałę Nr XVII/138/25 z dnia 2 września 2025 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty (Dz. Urz. Woj. Lubelskiego z dnia 16 września  2025 r. poz. 4105) oraz Uchwałę Nr XVIII/139/25 z dnia 2 września 2025 r. w sprawie zwolnień z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym.

Nowe stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązywać będą od
1 listopada 2025 r. i przedstawiają się następująco:

  • Wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla gospodarstw domowych w zabudowie wielorodzinnej (bloki) wynosi 39,00 zł za jedną osobę zamieszkującą daną nieruchomość.

  • Wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla gospodarstw domowych w zabudowie jednorodzinnej, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny i bioodpady nie są kompostowane w przydomowym kompostowniku wynosi 44,00 zł miesięcznie za jedną osobę zamieszkującą daną nieruchomość.

  • Wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla gospodarstw domowych w zabudowie jednorodzinnej, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny, a bioodpady są kompostowane w przydomowym kompostowniku wynosi 30,00 zł miesięcznie za jedną osobę zamieszkującą daną nieruchomość. Podwyższa kwota wynika z częściowego zwolnienia w wysokości 14,00 zł od osoby z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla gospodarstw domowych kompostujących bioodpady. Przypominamy, że osoby deklarujące posiadanie kompostownika i korzystające z ulgi w opłacie za odpady nie mają możliwości wystawiania bioodpadów przed posesję oraz oddawania do PSZOK-u. Bioodpady powinny być zagospodarowane wyłącznie w przydomowym kompostowniku.

Zmiana stawki nie powoduje obowiązku złożenia nowej deklaracji przez właściciela nieruchomości.

Każdy właściciel nieruchomości otrzyma zawiadomienie o zmienionej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wysokość miesięczna opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn ustalonej stawki i aktualnej liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość zgłoszonej w deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opłatę należy uiszczać każdego miesiąca począwszy od 1 listopada 2025 r.

Od maja bieżącego roku gmina podpisała umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nowym wykonawcą – firmą PreZero Serwis Wschód Sp. z o.o.. Zmiana wykonawcy wynikała z konieczności zapewnienia ciągłości odbioru odpadów, jednak nowa umowa wiąże się ze znacznym wzrostem cen jednostkowych za odbiór i zagospodarowanie poszczególnych frakcji.

1. Wzrost kosztów jednostkowych

W stosunku do poprzedniego wykonawcy nastąpiły istotne podwyżki:

  • papier i tektura – więcej o 432 zł/tona,

  • tworzywa sztuczne i metale – więcej o 216 zł/tona,

  • szkło i opakowania ze szkła – więcej o 594 zł/tona,

  • popioły z gospodarstw domowych – więcej o 216 zł/tona,

  • odpady ulegające biodegradacji (BIO) – więcej o 302 zł/tona.

Są to podwyżki niezależne od gminy – wynikają z rosnących kosztów funkcjonowania instalacji przetwarzających odpady, kosztów transportu, energii, a także wymogów prawnych w zakresie recyklingu.

2. Większa ilość odpadów bio

W ostatnim czasie obserwujemy wyraźny wzrost ilości odpadów biodegradowalnych odbieranych od mieszkańców. Frakcja ta wymaga specjalistycznego zagospodarowania i stanowi jedną z droższych pozycji w systemie gospodarki odpadami. Wzrost masy tej frakcji dodatkowo obciąża budżet systemu.

3. System samofinansujący się

Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, system gospodarowania odpadami komunalnymi powinien być samofinansujący się. Oznacza to, że gmina nie dopłaca do systemu z innych środków budżetowych, np. z inwestycji drogowych, edukacyjnych czy kulturalnych. Wszystkie koszty muszą być pokrywane z opłat wnoszonych przez mieszkańców.

4. Bilans finansowy systemu

  • Przewidywany koszt odbioru i zagospodarowania odpadów w 2025 r.:
    6 630 677,51 zł

  • Przewidywane wpływy z opłat mieszkańców (po podwyżce od listopada 2025 r.):
    5 342 512,00 zł

Oznacza to, że przy obecnym poziomie opłat w systemie powstaje deficyt ok. 1,3 mln zł. Bez dostosowania stawek nie będzie możliwe zapewnienie regularnego odbioru odpadów i spełnienie ustawowych obowiązków gminy.

5. Niezależność od gminy

Podkreślamy, że wzrost opłat nie jest decyzją gminy wynikającą z własnej woli czy braku gospodarności. Jest on konsekwencją:

  • rosnących kosztów transportu i zagospodarowania odpadów,

  • wzrostu wymogów recyklingowych i środowiskowych,

  • zwiększonej ilości odpadów generowanych przez mieszkańców,

  • wymogu ustawowego, aby system był finansowany wyłącznie z opłat od mieszkańców.

6. Cel podwyżki

Podwyżka jest konieczna, aby:

  • zapewnić ciągłość odbioru odpadów od wszystkich mieszkańców,

  • uniknąć zadłużania się systemu i problemów z wywozem odpadów,

  • spełnić ustawowe wymogi dotyczące finansowania gospodarki odpadami,

  • zadbać o środowisko poprzez właściwe zagospodarowanie odpadów i zwiększenie poziomu recyklingu.

7. Apel do mieszkańców

Zachęcamy wszystkich mieszkańców do prawidłowej segregacji odpadów, ponieważ właściwe sortowanie zmniejsza koszty ich zagospodarowania i pomaga ograniczyć przyszłe podwyżki.

 

Załączniki

Powrót